Územní řízení na další ranvej pražského letiště Ruzyně zahájeno
Bylo zahájeno územní řízení na stavbu paralelní dráhy na pražském letišti Ruzyně, která se má nacházet 1,5 kilometru blíže k centru města. Tato dráha umožní pohyb 274 500 letadel za rok (oproti loňskému roku jde o více než dvojnásobek), z toho 13 700 v noci mezi 22:00 – 06:00 hod.
Jde o klíčovou stavbu, která hlukovou zátěží ovlivní obyvatele celé severozápadní části Prahy a Středočeského kraje a svými negativními dopady na kvalitu ovzduší, klima a nadměrný turismus zasáhne životy všech obyvatel metropolitního regionu. Již nyní Praha trpí nadměrným turistickým ruchem, další růst situaci ještě zhorší. Navíc není zajištěna potřebná infrastruktura, jako je napojení letiště na železnici, což zvyšuje tlak na dopravní sítě.
Letiště ve svých materiálech tvrdí, že výstavba paralelní dráhy umožní uzavřít vedlejší dráhu 12/30 a že úplně zastaví provoz nad hustě obydlenými částmi Prahy a Kladna. V dokumentaci předkládané k územnímu řízení se o tom ale nic nepíše, žádné zlepšení není garantováno.
Letiště také na svém webu tvrdí, že se díky plánované paralelní dráze sníží počet obyvatel zasažených nadměrným hlukem z leteckého provozu přibližně o 50 % (ochranné hlukové pásmo se dle letiště podstatně zmenší). Z dokumentace to ale nevyplývá, právě naopak. Zóna, kde mohou být překračovány hlukové limity se téměř zdvojnásobí. Navíc od doby vydání původního stanoviska EIA (před třinácti lety) se změnila kapacita letadel a maximální kapacity přepravených cestujících lze dosáhnout i bez paralelní dráhy.
Zastupitelstvo MČ Praha 6 v usnesení č. 271 z roku 2020 podmínilo souhlas se stavbou paralelní dráhy napojením letiště na kolejovou dopravu a právně závazným omezením provozu letiště. I přesto, že tyto podmínky dosud nebyly splněny, MČ Praha 6 vydala k výstavbě paralelní dráhy souhlasné stanovisko. Rada MČ Praha 6 sice potvrdila, že souhlasné stanovisko je podmíněno splněním původních podmínek, ale není nám jasné, jak je vymůže, když souhlas s územním řízením je poslední krok.
Náš spolek bude v rámci územního řízení podávat námitky. Je nezbytné, aby byl projekt pozastaven do vyřešení klíčových problémů, jako je ochrana proti hluku a dalším emisím, koordinace s dopravní infrastrukturou, dopady na životní prostředí a na město vlivem nadměrného turismu. Jsme přesvědčeni, že rozšiřování letiště není nezbytné a záměr nemůže převážit na veřejným zájmem na ochranu zdraví a životního prostředí.
Pokud chcete podat námitky k rozšíření letiště jako osoba, jejíž vlastnické nebo jiné věcné právo může být územním rozhodnutím přímo dotčeno (kromě mnoha dalších katastrů jsou to vlastníci pozemků v celém katastru Dejvic), vzory námitek najdete zde a zde. Lhůta pro podání námitek končí dne 04.11.2024.
Kdokoliv pak může podat připomínky, vzor připomínek najdete zde. Lhůta pro podání připomínek končí dne 30.10.2024.
Pokud chcete jako majitel nemovitosti k podání námitek zplnomocnit Spolek Šárecké údolí, vzor plné moci pro fyzické osoby najdete zde a pro právnické osoby zde. Podepsané plné moci můžete odevzdat do 03.11.2024 do poštovní schránky na adrese V Šáreckém údolí 76/32, Praha 6, popřípadě je zaslat naskenované na emailovou adresu info@sarecke-udoli.cz.